Seuran toiminta

Harjoittelu

Helmi Basketin kotisalina toimii Helmi Center, jossa valtaosa seuran toiminnasta toteutuu. Käyttöömme Helmi Center tarjoaa kolmeen osaan jaettavan kentän, tatamin, tanssistudion sekä kuntosalin.

Helmi Centerin lisäksi osa seuran joukkueista harjoittelee muissa lähialueen koulujen liikuntasaleissa.

Jokaisella joukkueella on omat harjoitusvuoronsa, jotka ilmoitetaan joukkueen omassa MyClubissa. Toimintaan sitoutuminen on erityisen tärkeää joukkueurheilussa, minkä vuoksi tavoitteena onkin, että jokainen osallistuu harjoituksiin. Poissaoloista on aina ilmoitettava valmentajalle..

MyClub

Tiedottaminen seurassamme tapahtuu MyClub-ohjelman kautta. Pelaajan ilmoittauduttua seuraan, hänet lisätään MyClubiin ja hänelle lähetetään MyClubin kirjautumisohjeet. MyClubin kautta pelaaja ilmoittautuu läsnä/poissaolevaksi joukkueen harjoituksiin ja peleihin. MyClubin kautta ylläpidetään myös esimerkiksi seuran jäsenrekisteriä.

Varusteet

Harjoituksiin tarvitset sisäliikuntavarustuksen: paidan, shortsit, sisäliikunta kengät, juomapullon sekä oman pallon. Muista kirjoittaa palloon oma nimesi ennen ensimmäisiä harjoituksia.

Jokainen Helmi Basketin pelaaja kustantaa itse oman peliasunsa. Peliasuun kuuluvat musta ja valkoinen pelipaita sekä shortsit. Peliasut tilataan valmentajan tai joukkueenjohtajan kautta.

Pelaaminen

Helmi Basketin joukkueet osallistuvat Suomen Koripalloliiton alaiseen sarjatoimintaan. Jos joukkueen pelaajamäärä on suuri, voi joukkue pelata useammassa eri sarjassa. Tavoitteena on saada jokaiselle pelaajalle riittävä määrä oikeantasoisia otteluita. Joukkueen valmentaja päättää otteluiden kokoonpanosta ja peluutuksesta.

Koripallon kilpakauden aikana otteluita on noin 1-2 kertaa viikossa, riippuen sarjojen määrästä, joihin joukkue osallistuu. Sarjaotteluiden lisäksi joukkueen on mahdollista osallistua myös turnauksiin ja leireille, joihin osallistumisesta sovitaan yhteisesti vanhempainillassa kauden alussa.

Lisenssi ja vakuutus

Ennen ensimmäistä sarjaottelua on pelaajan maksettava Suomen Koripalloliiton pelaajalisenssi. Lisenssin maksamalla pelaaja saa pelioikeuden. Lisenssikausi on 1.7.–30.6.

Lisenssin pääset ostamaan Koripalloliiton kotisivujen kautta http://www.basket.fi/asiakaspalvelu/lisenssi/

Lisenssin ostamisen yhteydessä tarjotaan mahdollisuutta ostaa pelaajalle urheiluvakuutus, joka jokaisella pelaajalla tulee olla. Pelaaja vastaa itse omasta vakuutusturvastaan.

Seuratuotteet

Helmi Basketin seuratuotteita voit tilata Korispisteen kautta. Seuratuotteisiin pääset tutustumaan ja tilaamaan osoitteesta:http://www.korispiste.fi/seuramallistot/helmi-basket/

Sovittamaan tuotteita pääset Korispisteen liikkeessä osoitteessa Malminkaari 9, 00700 Helsinki.

Kausimaksut

Pelaaja on velvollinen maksamaan seuralle vuosittaisen kausimaksun. Kausimaksun suuruudesta päättää seuran hallitus. Kausimaksuun pelaajan on mahdollista sopia henkilökohtainen maksusuunnitelma, anoa helpotusta tai hakea stipendiä.

Kausimaksu ei kata seuraavia maksuja: Koripallolisenssi, urheiluvakuutus, mahdolliset turnauskulut, harjoitus- ja pelivälineet (pallot, kengät yms.), matkakulut sekä mahdolliset maajoukkuemaksut.

Lue lisää kausimaksuista täältä

Vanhempien rooli

Vanhemman rooli lapsen ja nuoren urheilun taustavoimana on erityisen tärkeä. Vanhemman tärkeimpänä tehtävänä on kannustaa ja tukea pelaajia sekä joukkuetta. Joukkueen yhteiset toimintatavat sovitaan yhteisesti vanhempainilloissa, jotka kutsutaan kokoon vähintään kahdesti vuodessa. Vanhempainillassa vanhemmat pääsevät osallistumaan päätöksen tekoon sekä keskustelemaan joukkueen toimintaan liittyvistä asioista.

Kun yhteiset toimintatavat sekä joukkueen pelisäännöt on vanhempainillassa sovittu, on tärkeää, että valmentajat saavat työrauhan. Vanhempien tehtävä on keskittyä kannustamaan joukkuetta. On myös hyvä muistaa oman lapsen olevan osa joukkuetta, eikä hän tämän vuoksi saa erikoiskohtelua missään tilanteessa

Toivomme vanhemmilta

• Kannusta, älä etsi virheitä. Kannustus antaa lapselle itseluottamusta!
  • Tue pelaajia sekä hyvillä, että huonoilla hetkillä.
  • Anna valmentajan ja tuomarin hoitaa rauhassa omaa tehtäväänsä.
  • Ymmärrä, että edustat joukkueen lisäksi aina myös seuraa ja lajia.
  • Muista että harrastus on pääosin lapsen oma juttu.
  • Innosta lasta omatoimiseen harjoitteluun!
  • Muistuta lasta, että pelaamisen tulee olla kivaa!
  • Nauti yhteisistä urheilutapahtumista!